Siekiate sukurti verslą, kuris būtų stiprus, nepaisant ekonominių iššūkių, efektyviai spręstų verslo dilemas ir būtų vertinamas vartotojų? Kurkite šeimos verslą. Krizių metu šeimos verslai išlieka atsparesni. Tyrimai rodo, jog tiek 2008–2009 m. ekonominės krizės, tiek pandemijos metu šeimos valdomos įmonės pranoko kitų verslo modelių įmones.
„Šeimos verslas, o ir privatus verslas bendrai geriau sprendžia problemas ir daro poveikį ekonomikai, todėl valdžia turėtų padėti, o ne trukdyti privačiam verslui ir jo investicijoms“, – įsitikinusi Christina R. Wing, Harvardo verslo mokyklos dėstytoja, konsultuojanti šeimos verslus. Ji dalyvauja Vilniuje, ISM Vadybos ir ekonomikos universitete, birželio 12–13 dienomis vykstančioje konferencijoje „Šeimos įmonių vaidmuo ilgalaikio tvarumo kontekste“, kur skaitys pranešimą apie šeimos verslo biurų („family office“) vaidmenį.
Lietuvoje šiuo metu dar neturime nusistovėjusios teisinės šeimos verslo sampratos, trūksta tokio verslo praktikų suvokimo ir pastangų, kurių reikia išlaikyti įmonę iš kartos į kartą, įvertinimo. Būtent apie unikalią sritį – šeimos verslus – diskutuoti ir jų patirtis analizuoti į ISM universitetą buriasi patyrę akademikai iš garsiausių pasaulio verslo mokyklų JAV, Skandinavijoje ir Baltijos šalyse, praktikai, šeimų verslų konsultantai ir patys verslų atstovai. Vienas tokių – Andrius Kurganovas, „Biržų duona“ vadovas, perėmęs iš tėvų kepyklos verslą ir pakėlęs jį į naują lygį. Jis savo patirtimi pasidalys diskusijų metu. Pirmosios Lietuvoje Baltijos šalių konferencijos šeimos verslams organizatoriai tikisi, kad renginys padės ne tik sutelkti šeimos verslų atstovus ir suteikti jiems praktinių žinių, bet ilgainiui paskatins pokyčius teisinėje sistemoje.
Šeimos verslų ateitis pagal Harvardo verslo mokyklą
Konsultacijų bendrovės „PwC“ 2023 m. atliktas tyrimas parodė, kad Centrinėje ir Rytų Europoje daugiau nei 60 proc. šeimos verslų vis dar yra valdomi pirmosios kartos atstovų ir tik kiek daugiau nei 30 proc. valdo antroji ar tolesnės kartos. Lietuvoje tik pradedame formuoti šeimos verslo valdymo praktikas, dėl ko JAV ir kitų šalių patirties perėmimas yra ypač aktualus, įsitikinęs ISM universiteto rektorius dr. Dalius Misiūnas. „Didžioji dalis šeimos verslų Lietuvoje vis dar priklauso pirmajai kartai, todėl patirtis ir branda dar tik formuojasi. Tačiau tikiu, kad ateityje matysime itin sėkmingų Lietuvos šeimos verslų pavyzdžius. Žinoma, nemažai bus ir tokių, kurie išnyks arba paliks šeimos rankas“, – teigia rektorius.
ISM dėstytoja, ekonomistė prof. Valdonė Darškuvienė, kuri taip pat yra Baltijos šalių šeimos verslo instituto bendraįkūrėja ir valdybos narė, išskyrė dvi šeimų verslų perspektyvas. Tiesa, abi jos pozityvios ir turėtų įkvėpti tiek esamus verslus, tiek žmones, planuojančius steigti savo įmones. „Šeimų, kurių verslo idėjas patikrino laikas, konkurencingumas gali būti išlaikomas ilgalaikėje perspektyvoje, jie yra ilgaamžiai. Tokių Lietuvos šeimų valdomi verslai turėtų augti, įsitvirtinti tarptautinėse rinkose ir jose sėkmingai konkuruoti. Kita vertus, stipri antreprenerystės dvasia ir toliau turėtų skatinti naujų šeimos verslų steigimą, atliepiant vietinius bei regioninius poreikius“, – svarsto viena iš Baltijos šeimos verslams skirtos konferencijos organizatorių.
Daugiausia perspektyvų turi tie šeimos verslai, kurie geba keistis, prisitaikyti prie aplinkybių, įdiegti naujus vadybos standartus, bet ir išlaiko vieningą misiją. Konferencijos viešnia iš Harvardo verslo mokyklos Ch. R. Wing įvardija, kad siekdamos sėkmės šeimos įmonės turi apsibrėžti misiją, pagrįstą bendromis vertybėmis. „Klauskite savęs – kodėl jūsų verslas egzistuoja ir kokį palikimą šeima siekia sukurti verslu? Kelrodė žvaigždė būtina šeimos sanglaudai, ilgalaikiam planavimui ir strategijai“, – sako mokslininkė. Tačiau vien skambios misijos nepakaks. Augančios šeimos įmonės taiko nusistovėjusias valdymo struktūras, paaiškina dėstytoja iš JAV. Trečias kriterijus, kurio reikia sėkmingam šeimos verslui, anot Ch. R. Wing, – aiškus paveldėjimo planas. „Daugelis šeimų atideda šiuos nepatogius pokalbius, nes jie susiję su mirtimi ir klausimais, kas „nusipelno“ paveldėti verslą. Tačiau pradėkite kalbėtis apie tai anksti, kitaip neapibrėžtumas persmelks viską. Reikia turėti ir idealų planą, ir krizinį, ir atsarginį“, – pataria Harvardo verslo mokyklos dėstytoja. Ją pačią labiausiai žavi šeimos įmonės, kurios geba daryti poveikį visuomenei, atliepti pažeidžiamas socialines grupes.
Tvaresni verslo principai gali būti ir vienijantis tikslas, ir vienas būdų padėti bendruomenei. Dalis Lietuvoje veikiančių šeimos verslų kaip savo išskirtinumą iškelia tvarumą. Tačiau, kaip pastebi organizacijų valdymo disciplinos tyrėjas-pirmtakas dr. Dennis T. Jaffe, konferencijoje skaitantis pranešimą apie šimtmetį skaičiuojančius šeimos verslus, sėkmingai įmonei reikia tikslo, kuris būtų svarbus visoms kartoms. „Daugeliui jaunesnės kartos atstovų tvarumas ir planetos ateitis yra pagrindiniai veiklos principai. Tačiau tai turi rūpėti visiems verslo dalyviams. Jei jų nevienys tikslas, jie negalės skirti laiko ir energijos, reikalingos tai įgyvendinti. Gali kilti konfliktų, kurie dėmesį nukreips nuo verslo“, – perspėja daugiau nei 40 metų su šeimos verslais dirbantis dr. D. T. Jaffe.
Šeimos verslo tematika yra natūrali sudėtinė ISM studijų programų dalis. Verslo lyderystė, verslo strategijos vystymas, tarptautinė rinkodara, finansų strateginiai sprendimai ypač svarbūs auginant šeimos verslą nuo mažo regioninio iki sėkmingai konkuruojančio tarptautinėje erdvėje. ISM universitete taip pat sukurta specializuota programa šeimos verslams, skirta analizuoti ir vertinti tiek tradicines finansines investicijas, tiek netradicines investicijas (alternatyviąją, meno, tauriųjų gėrimų ir kitų prabangos prekių rinką).
„Priimame šią konferenciją kaip svarbų ISM universiteto įvertinimą, kad šeimos verslo tyrėjai ir praktikai iš JAV, Skandinavijos ir Baltijos šalių susitinka pas mus. Neabejoju, kad šis svarbus verslo pasaulio įvykis įneš gaivaus vėjo ir Baltijos šalių šeimos verslams suteiks naujų veiklos impulsų, padrąsins aukščiau kilstelėti kartelę“, – sako rektorius dr. D. Misiūnas, pridurdamas, kad tokio lygio konferencijos organizavimas patvirtina universiteto pasirinktą kelią studijose stiprinti šeimos verslo temą.
Šeimos verslo modeliui būdingas atsparumas krizėms, tęstinumas. „Šeimos vertybių puoselėjimas ir perdavimas iš kartos į kartą dažnai būna lemiamas veiksnys, užtikrinantis verslo ilgaamžiškumą“, – atskleidžia profesorė V. Darškuvienė. Paradoksalu, kad ilgaamžiškumui reikalingas pokytis. „Pasaulis nuolat keičiasi, todėl daugelis dalykų, kuriuos suvokėme praeityje, nebeveiks“, – apie šeimos verslų dinamiką sako dr. D. T. Jaffe ir akcentuoja, kad šeimos įmonių vadovai turi gebėti kurti naujoves ir keistis, o ne tik tęsti tai, kas padaryta anksčiau. Žinios, kitų šeimų praktikos gali padėti tvariai plėtoti ir pasiekti vis platesnę auditoriją bei daryti pokytį.
Renginio organizatoriai – Baltijos šalių šeimos verslo institutas, ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas, Europos įmonių valdymo institutas (angl. ECGI) ir Stokholmo aukštoji ekonomikos mokykla Rygoje (SSE RIGA).
Renginio partneriai – Signet Bank, Sorainen, ViaClarus ir Baltijos-Amerikos laisvės fondas (BAFF).
Ši konferencija įgyvendinta iš Baltijos-Amerikos laisvės fondo (BAFF) finansavimo. Norėdami gauti daugiau informacijos apie BAFF stipendijas ir paramą, apsilankykite www.balticamericanfreedomfoundation.org