Domas Jakutis: apie šeimos verslus ir „LONAS“

Naujienos
2024-06-05

Lovų, čiužinių bei miegamojo aksesuarų gamybos šeimos verslas „LONAS“ vadovas bei ISM universiteto alumnas Domas Jakutis dalinasi sėkmės receptu, kurio dėka prie įmonės veiklos prisideda netgi antra „LONAS“ įkūrėjo Kazimiero Jakučio šeimos karta. Jis dalyvaus ir birželį ISM vyksiančioje tarptautinėje konferencijoje šeimos verslams.

Kaip apibūdintumėte „LONAS“ šeimos verslo DNR?

„Pagarba. Pažadas. Komanda. Komfortas. Tai yra pamatinės vertybės, kurios lydėjo verslą visus šiuos metus. Tėvai yra tie vertybių nešėjai, iš kurių mes, 4 sūnūs, perėmėme ir atsinešėme tas vertybes ir į savo šeimas, ir į verslą. Nuo mažų dienų mačiau, kaip tėtis su savo darbuotojais elgėsi paprastai, neskirstant į gamybos ar aukštas pareigas užimančius darbuotojus. Ir dabar, įmonei skaičiuojant 31 metus, vertybių nepametame nei šeimoje, nei komandose, nei su klientais. Viskas, rodos, yra taip paprasta, tačiau ir labai sudėtinga viename.“
LONAS vadovas Domas Jakutis

Įvardykite Jūsų šeimos verslo etapą, kuris atnešė daugiausiai patirties, kodėl būtent jis?

„2020-2023 metai.

Tai buvo ekstremalūs metai daugumai verslų. Tuo laikotarpiu paragauta visko: nuo galimo verslo žlugimo pandemijos metu iki neplanuoto atsigavimo ir spartaus apyvartos augimo. Nuo didžiulių eksporto svajonių iki karo Ukrainoje ir nežinomybės dėl ateities. Šis laikotarpis buvo reikšmingiausias, nes mes atlaikėme visus to meto išbandymus, o dar svarbiau, supratome, ko mes norime. Šis etapas tapo lūžiu viskam, ką darome.

Supratome, kad „LONAS“ yra mūsų sukurtas ir išpuoselėtas prekės ženklas, kad nenorime gaminti eksporto kitiems, kad mes, šeimos nariai, kiekvienas esame skirtingi ir turime galimybę dirbti tose srityse, kur atnešame daugiausiai naudos įmonei. Nebeliko brolių direktorių pareigose, pasidalinome vaidmenis ir sritis, kur jaučiamės geriausiai. Susitvarkė lūkesčiai vieni kitiems, pagerėjo susikalbėjimas ir veiklos rezultatai. Tuo pačiu supratome, kad norime tvarių įmonės rezultatų, kokybiško komandų, procesų ir produktų asortimento augimo, todėl iš savo strategijų išbraukėme verslo tikslus kaip apyvartos auginimą 50% ir daugiau.“

Kada pradėjote dirbti šeimos versle? Kaip ilgainiui keitėsi Jūsų atsakomybės?

„Neskaičiuojant vasaros darbų paauglystėje, į „LONĄ“ atėjau 2010 m., kai reikėjo studijų metais atlikti praktiką. Ir pasilikau. Po 2 metų užaugau iki komercijos vadovo, o dar po 2 metų 2014 m. iš tėčio perėmiau direktoriaus pareigas. Nuo 2022 m. esu ir visos įmonių grupės „LONAS“ Group vykdomasis direktorius.

Visą savo kelionę „Lone“ stebiu, kaip tėtis ruošėsi atsitraukti nuo aktyvaus dalyvavimo versle ir pasinerti į sau mėgstamą veiklą – muzikuoti. Lietuvoje tėtis dar yra žinomas kaip atlikėjas Pagulbis, koncertuoja Lietuvoje, tad ir daugelis gaminių ar kolekcijų turi muzikinius pavadinimus. Kaip ir verslas – muzika visada buvo arti mūsų šeimos.

Su tėčio pasitikėjimu ir buvimu šalia per kelis metus perėmiau vis daugiau atsakomybių: nuo mažmeninės prekybos pirmais metais iki komercijos, gamybos ir galiausiai visos grupės reikalų.“

Kaip matote „LONAS“ po 5 ir 50 metų?

„Šiandien turime stiprias pozicijas Lietuvoje. Prekės ženklą „LONAS“ atpažįsta virš 70% Lietuvos gyventojų. Latvijoje ir Estijoje veikiame atitinkamai nuo 2018 ir 2020 metų. Nors kiekvienoje šalyje turime po tris salonus, mus atradę dar tik dalis gyventojų. Per penkerius metus mūsų tikslas – tapti didžiausiu specializuotu miego prekės ženklu Baltijos šalyse. Skaičiuojant vidurkį – mes arti to, tačiau vertinant atskiras šalis – yra dar, kur padirbėti.

Po 50 metų „LONAS“ yra lyderis ne tik Baltijos šalyse, bet gerai atpažįstamas ir kitose Europos šalyse. Verslo dalis priklauso mūsų šeimai, mūsų vaikams ir anūkams, kurie iš kartos į kartą stengiasi ir primena, kad nesvarbu, koks laikmetis, tačiau esminės vertybės nesenta: Pagarba, Pažadas, Komanda, Komfortas.“

Remdamasis savo patirtimi atsakykite, kokie verslo valdymo principai yra būdingi tik šeimos verslams?

Vertybės yra svarbiau nei finansiniai rezultatai. Jei atsiranda situacijų, kai reikia apsispręsti: pelninga, bet nedera su mūsų vertybėmis – mums atsakymas visada yra aiškus. Taip pat yra aišku, iš ko mes nenorime pirkti žaliavų ir visada aišku, kuriose šalyse mes nenorime prekiauti.

Tvarumas ir ilgalaikė strategija. Jeigu verslas yra tiesiog verslas, tai naujai atėję vadovai nori greitų rezultatų. Šeimos versle mes turime laiko. Ir norime ne greičiau, o kokybiškiau. Todėl greitį stengiamės riboti, kad ir kokių veržlių žmonių turime komandose.

Sąžiningumas ir  gera verslo reputacija. Dažnai šeimos versle tavo šeimos reputacija yra tapati su įmonės. Ne kartą turbūt girdėjau palyginimą, kad verslas – tai mano dar vienas vaikas. Todėl ir stengiesi savo vaiką auginti dorą ir sąžiningą tam, kad galėtum juo didžiuotis.“

Kviečiame registruotis į birželio 12-13 d. konferenciją, kur susitiks šeimos verslų valdytojai, atstovai ir ekspertai: spauskite ČIA.