„Creative Shock“: ką gali pasiekti altruizmo vedami studentai?
2021-11-22

Jau vienuoliktus metus ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Studentų atstovybės nariai organizuoja konkursą ,,Creative Shock”, kur studentai, ieškodami inovatyvių sprendimų, gilinasi į socialinio verslo modelio subtilybes. Projektas, pirmais metais sulaukęs tik nacionalinio susidomėjimo, šiandien jau įtraukia aukštojo mokslo atstovus iš daugiau nei 100 šalių.

Dar 2011 m. tuometinio studento Tomo Montvilo iniciatyva startavęs socialinio verslo situacijų konkursas buvo it pamatas artimesniam studentų prisilietimui prie socialinio verslo sferos. Kaip teigia pats idėjos autorius, ,,Creative Shock” – tai projektas, kuriuo nuo pat pradžių buvo skatinama pamiršti tradicinius verslo pasaulio rėmus. Visgi, bene už viską labiau buvo stengiamasi parodyti, kad naudojant avangardines studentų idėjas, galima atkreipti žmonių dėmesį į socialines verslo problemas ir rasti realius jų sprendimo būdus.

Nebūtų klaidinga teigti, kad poreikio tokiam renginiui būta – 2018 m. AACSB konkurse „Innovations That Inspire“ ,,Creative Shock” buvo atrinktas tarp 17 labiausiai įkvepiančių ir inovatyvių idėjų iš viso pasaulio, Europos verslumo apdovanojimuose (European Enterprise Promotion Awards (EEPA)) projektas tapo nacionaliniu nugalėtoju, o 2020 m. Lietuvos Studentų Sąjunga renginį titulavo ,,Metų įvykiu”.

Studentų sumanymas, kuris prieš vienuolika metų buvo lyg savotiškas Ikaro skrydis, šiandien peraugo į tūkstančius pasaulio studentų kasmet suvienijantį reginį. Ne išimtis ir pastarieji pandeminiai metai, kuomet „Creative Shock“ konkurse savo sprendimus socialiniams verslams pateikė 85 šalių atstovai (2020 m.), o šiemet savo sumanymais dalijosi net 1503 studentai iš viso pasaulio.

Iniciatyva – jaunimo rankose

Natūraliai kyla klausimas, kokie motyvai skatina šių laikų asmenybes betarpiškai dalintis jaunatviškomis idėjomis, kurios gali padėti spręsti opias socialines problemas? Pasak organizatorių, dauguma veiklių studentų turi begalę minčių, kaip sukurti pridėtinę vertę šių dienų visuomenėje, kaip mažais žingsniais tobulinti savo artimą aplinką. Bėda kyla tuomet, kai atsimušama į savirealizacijos sieną – ne visiems pakanka žinių, kaip savo užmojus paversti realybe.

ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Studentų atstovybės nariai džiaugiasi sukūrę terpę, kurioje dėl bendro tikslo susijungia skirtingų edukacijos sistemų auklėtiniai. Vieni su kitais žiniomis dalijasi šešių žemynų studentai, o tarp pažįstamų aukštųjų mokyklų ,,Creative Shock” išvysti tenka ir Oksfordo, Harvardo, McGill bei Kembridžo universitetų pavadinimus.

Renginio užkulisiuose stovi ir dvidešimties jaunųjų organizatorių komanda, kurią vis aukštesnių tikslų projekto metu siekti skatina vertybiniai motyvai. Pasak ,,Creative Shock 2021“ projekto vadovės Aistės Keblikaitės, per septynis organizacinius mėnesius teko ne kartą prisiminti, kokių minčių vedini kartu su komanda jie pasirinko tęsti konkurso tradiciją.

,,Geriausia motyvacija yra pačių mūsų išsikelti siekiai. Nuo klimato kaitos iki bado ar lyčių nelygybės – įtraukia įvairios problemos, bet dar labiau įtraukia tai, kad kartu su socialiniais verslais mes galime padėti jas spręsti”, – teigia A.Keblikaitė.

Studentų idėjos, tapusios realybe

Koks tokio savanoriško socialinių problemų sprendimo atlygis? Ar šių metų konkurso šūkis ,,Unlock the breakthrough” (liet. k. ,,Atrakinti proveržį”) dedikuojamas tik asmeniniam studento tobulėjimui? Be abejo, jog tikrinat savo žinias atsiranda akademinis augimas, o patiems studentams organizuojant tokio masto projektą sukaupiamas gausus kiekis patirčių. Vis dėlto ,,Creative Shock” nauda jaučiama ir pačioje socialinio verslo aplinkoje.

Per dešimtmetį studentų sukurtus pasiūlymus jau įgyvendino keliolika pasaulio socialinių verslų. Ilgamečiu bendradarbiavimu džiaugiasi ir lietuviško socialinio verslo ,,Pirmas Blynas“ įkūrėjas Timas van Wijkas, esą kelios projekto metu pasiūlytos idėjos dar ir šiandien prisideda prie spartesnės kavinėje dirbančių žmonių su negalia integracijos į visuomenę. ,,Creative Shock“ projekto sėkmės istorijos skamba ir už Atlanto – viena iš 2019 metais nugalėjusios komandos narių šiandien pati sėkmingai dirba socialiniame versle, mažinančiame maisto atliekų kiekį Kanadoje.

Kasmet socialinio verslo konkursą vainikuoja ir „Creative Shock“ savaitgalis Vilniuje, kurio metu stipriausios komandos rungiasi dėl 2500 eurų piniginio prizo bei ,,Turkish Airlines“ lėktuvo bilietų į pasirinktą pasaulio šalį. Neatsiejama renginio dalis yra ir lapkričio 27 d. ISM universitete vyksianti konferencija, kurioje atstovai iš viso pasaulio dalinsis įkvepiančiomis socialinio verslo istorijomis – pasiklausyti sėkmės pavyzdžių kviečiami visi susidomėję. Daugiau informacijos – netrukus.

Atsigręžus vienuolika metų atgal nesunku pastebėti, jog šiandien pozityvūs, jaunatviški tikslai tampa nesunkiai įgyvendinama realybe. Tūkstančių studentų susivienijimas, bendro gerbūvio tobulinimas bei jaunatviškas postūmis įmonėms, dirbančioms dėl pelno ir socialinių aspektų suderinamumo – visa tai jau nuveikė ,,Creative Shock”, tačiau ką dar ateityje sugebės pasiekti altruizmo vedami studentai?

Daugiau informacijos apie ,,Creative Shock” ČIA.