Mokytis galima iš knygų arba iš specialistų, sukaupusių daug patirties bei patyrusių pakilimų ir nuosmukių. Saulius Budrevičius, įmonių „Ecoservice“ ir „Eco Baltia“ valdybos narys, „Eco Baltia“ stebėtojų tarybos narys, „Eco Baltia“ grupės inovacijų ir plėtros departamento vadovas, pasakoja, kad studijuodamas ISM Executive MBA, sėkmingai derino abu mokymosi būdus: dalyvavo paskaitose, kurias skaitė dėstytojai iš įvairių šalių, bei aktyviai keitėsi patirtimi su kartu besimokusiais įvairių bendrovių vadovais.
„Ecoservice“ vadovavote kelis dešimtmečius, vėliau pakeitėte karjeros kryptį ir atsitraukėte nuo tiesioginio valdymo. Papasakokite apie savo karjeros kelią šiame versle?
2007 metais, užbaigęs vandens parko „Vichy“ statybas ir atidaręs šią vandens pramogų vietą, atėjau vadovauti įmonei „Ecoservice“. Tuo metu šis atliekų tvarkymo verslas buvo itin sudėtingoje situacijoje, nes įmonė buvo nemoki: bendrovę reikėjo arba uždaryti, arba imtis radikalių pokyčių. Man pačiam irgi buvo šokas, nes atėjau iš pramogų sektoriaus į atliekų tvarkymo verslą, kur skyrėsi ir darbo principai, ir darbo kultūra. Akcininkai manimi pasitikėjo, todėl ėmiausi šio iššūkio: reikėjo pertvarkyti bendrovę, pritraukti investicijų, įdiegti naujas vadybines sistemas ir pan. Prieš kelis metus į įmonę investavo turto valdymo grupė „Invalda INVL“. Dabar „Ecoservice“ yra didžiausios aplinkos ir atliekų tvarkymo grupės Baltijos regione „Eco Baltia“ dalis.
Pats buvau įmonės vadovas ir mažasis akcininkas. Pardavęs akcijas, nusprendžiau atsitraukti nuo operatyvinės veiklos ir susitelkti į strateginius klausimus. Šiuo metu rūpinuosi būsimais įmonės įsigijimais, veiklos vystymu, strategijos formavimu – vadovauju inovacijų ir plėtros departamentui (angl. R&D – Research and development) Taip pat esu „Eco Baltia“ ir „Ecoservice“ valdybos narys, „Eco Baltia“ stebėtojų tarybos narys.
Esate daug solidžios patirties turintis vadovas. Kaip nusprendėte, kad karjeros transformacijos laiku, jums vertėtų pagilinti žinias universitete?
Nors per daugelį metų dirbdamas įvairiose srityse sukaupi patirties, vis tiek jauti, kad norisi kažką naujo išgirsti, išmokti, galiausiai pasaulis sparčiai kinta, įsigali naujos technologijos, vadovavimo tendencijos, todėl norisi neatsilikti nuo šiuolaikinio pasaulio ir ne tik išmokti naujų dalykų, bet ir pritaikyti sukauptą patirtį šiandienos kontekste.
Taip pat norėjau susipažinti su skirtingų įmonių vadovais, kurie irgi nusprendė vėl mokytis, sužinoti, kaip jiems sekasi, apsikeisti patirtimis. Manau, kad turimų kontaktų tinklas kuria daug vertės verslo pasaulyje.
Kokias žinias, įgytas ISM Executive MBA, vertinate labiausiai?
Pasitaikydavo situacijų, kai verslas auga, viskas tarsi neblogai sekasi, tačiau nuolat kirbėjo klausimas, kad kažkas yra ne taip, bet negaliu įvardinti kas. Dažnai ir su kolegomis įmonėje diskutuodavome, kad kažkas neveikia organizacijoje, bet nerandame priežasties, kur šuo pakastas. Taigi man studijų metu labai patiko, kad mes bandėme pažinti save, kaip asmenybes, ir atrasti stipriąsias bei silpnąsias vietas. Būtent šis pažinimas leido suprasti, ko reikia, kad organizacija galėtų keistis, ko vertėtų atsisakyti.
Svarbu paminėti, kad studijų metu mes analizavome organizacijas, kuriose dirbame, aiškinomės, kokiame vystymosi etape yra įmonė ir ką reikėtų daryti. Man labai patinka konkreti, struktūruota informacija, todėl studijų metu buvo itin vertinga, kad visa medžiaga buvo pateikta būtent taip. Kita vertus, studijuodami susipažinome su daug vertingų, šiuolaikiškų vadybos įrankių, kurie padeda analizuoti, įvertinti, valdyti situacijas.
Išskirčiau paskaitas apie lyderystę, kuriose mokėmės išklausyti ir išgirsti, bendrauti. Juk kartais vadovams atrodo, kad mes viską suprantame ir mokame išsakyti, tačiau išgirsti nemokame. Negaliu pasakyti, kad viską išmokau ir dabar esu kitas žmogus, bet tikrai supratau, kad dar turiu, kur tobulėti ir, svarbiausia, žinau kryptį, kur link turėčiau judėti. Būtent tai man padeda save motyvuoti. Kai rankos nusvyra, atsiverčiu studijų užrašus, paskaitau ir vėl turiu jėgų judėti pirmyn.
Ką pradėjote taikyti praktiškai savo darbe?
Išmokau daug naudingų praktikų, kai kurias ėmiau naudoti kasdienėje veikloje. Dabar formuodamas vadovų komandą, atkreipiu dėmesį į asmenybės tipus. Kitaip tariant, ar atitinka kirvis kotą, t.y. ar specialistas yra jam tinkamiausioje pozicijoje. Dėliodamas vadovų komandą, stengiuosi, kad grupėje būtų įvairių asmenybės tipų specialistai: strategai, planuotojai, darytojai.
Po studijų atidžiau pradėjau vertinti procesus įmonėje, supratau, ką reikėtų pastiprinti, o ką – pakeisti. Sužinojau, kaip kurti vidaus ir darbo atmosferą, teikti grįžtamąjį ryšį, formuoti tinkamą darbo aplinką darbuotojams. Sakyčiau, kad vadovai, po studijų sugrįžę į įmones, tampa mentoriais, kurie perduoda įgytas žinias universitete kitiems komandos nariams, įkvepia juos ir taip naujausios žinios pratiškai taikomos dar plačiau.
Viename kurse studijavote kartu su kitais aukščiausio lygio vadovais. Kuo ypatinga tokia mokymosi aplinka, kai viename universiteto suole susitinka įvairiausių sričių profesionalai?
Man patinka stebėti ir analizuoti žmones, todėl buvo įdomu pamatyti, kaip kiti vadovai sprendžia problemas, kokias priemones pasirenka tikslui pasiekti. Sakyčiau, kad buvau tarsi laboratorijoje, kurioje galėjau iš arti pamatyti, kaip dirba asmenybės.
Buvo projektų, kuriuos turėjome atlikti komandose. Įdomu buvo stebėti, kad ne visada darbai turi būti atliekami taip, kaip tu nori ar įsivaizduoji, suprasti, jog yra ir kitoks veikimo būdas yra geras, kuris duoda tinkamus rezultatus. Šį aspektą suprasti ir pripažinti sau buvo labai svarbu.
Be abejo, kartu su kitais vadovais, kurie mokėsi kartu, keitėmės patirtimi, analizavome bendroves, kuriose dirbame, darėme strateginius ir skaitmeninės transformacijos realių įmonių projektus. Man buvo įdomu susipažinti su kitų organizacijų kultūra, kaip valdomi procesai. Pvz., mūsų kurse buvo keli kultūros sektoriaus įmonių vadovai, todėl galėjome susipažinti, kaip veikia tokios organizacijos. Pasidalinome savo įžvalgomis bei patarimais, o kartu šio to išmokome ir iš kultūros organizacijų.
Ką pasakytumėte tiems vadovams, kurie dar svarsto apie studijas ISM Executive MBA?
Vertindamas iš laiko perspektyvos, turi pripažinti, kad studijos reikalauja pastangų ir laiko. Reikia motyvacijos po tiesioginio darbo susikaupti ir rašyti įvairius gana didelės apimties darbus universitetui bei rasti tinkamiausią laiką dirbti kartu su kitais paskirtų komandų nariais, kurie irgi turi savų gyvenimų grafikus, kurie dažnai kitokie nei tavo. Vis dėlto turiu pripažinti, kad studijų savaitgaliai, kai vykdavo paskaitos ir atvažiuodavo dėstytojai iš skirtingų šalių, man buvo tarsi atostogos. Įdomios temos, diskusijos, savianalizė – tai padeda atitrūkti nuo kasdienybės.
Išskirčiau kelionę į Pietų Afrikos Respubliką (PAR), kur kartu su studijų kolegomis turėjome galimybę pažinti šios šalies verslą, pasidalinti savo patirtimi su vietos verslininkais. Manyčiau, kad verslo kalba visur vienoda, tik, aišku, yra niuansų. Mūsų komandai teko konsultuoti įmonę, kuri gamina pleistrus ir kitas priemones nuo nudegimų. Ši verslo šaka yra skirtinga nei ta, kurioje aš dirbu, bet įdomu tai, kad įžvalgos, kuriomis mes pasidalinome, verslininkams patiko ir jie patarimus dabar taiko praktiškai. Beje, iki dabar palaikome ryšį su įmonės vadovu PAR ir net planuojame, kokius projektus būtų galima vystyti Europoje.
Daugiau apie priėmimą į ISM Executive MBA studijas rasite čia.
Kviečiame registruotis konsultacijai el. paštu indre.mertiniene@ism.lt arba tel. +370 682 16439