A.Chmieliauskas: „Organizacijos augimą stabdanti tendencija – poreikiai neatitinka turimų kompetencijų“

Naujienos
2022-08-22

Organizacijoms vystantis ir plečiant savo veiklos sritis, didėja ir jų sprendžiamų problemų ir projektų sudėtingumas. Tuomet dažnai atsiskleidžia, kad anksčiau patikimai tarnavę veiklos modeliai nebesugeba susidoroti su naujų iššūkių padiktuotu situacijų sudėtingumu – tai, anot dr. Alfredo Chmieliausko, ISM Executive School Inovacijų ir projektų valdymo modulio dėstytojo, yra viena dažniausiai organizacijas ir vadovus užklumpančų plėtros problemų.

 

„Plėtra yra natūralus kiekvieno ambicingo verslo ar viešojo sektoriaus subjekto siekis. Ši tendencija paliečia ir nedidelę kino industrijos prodiuserinę kompaniją, panorusią išnaudoti atsivėrusias tarptautinio bendradarbiavimo galimybes, ir globalų biotechnologijų koncerną, nusprendusį papildyti savo produktų spektrą naujų vakcinų komponentais, ir svarbią valstybinę agentūrą, kuriai vyriausybė, reaguodama į politinio konteksto pokyčius, suteikė didesnius įgaliojimus. Tačiau man dažnai tenka susidurti su situacija, kuomet organizacijos poreikiai neatitinka turimų galimybių. Kai inžinerinė kompanija, anksčiau sėkmingai įgyvendinusi nedidelius statybos projektus, imasi keliasdešimties įmonių vykdomo infrastruktūrinio projekto generalinio rangovo vaidmens, tai tampa didžiuliu iššūkiu jos vadybos sistemai ir turimoms kompetencijoms“, – sako įmones projektų, programų ir portfelių valdymo klausimais konsultuojantis ekspertas.

 

Egzistuoja kompetencijų hierarchija

 

Dr. A. Chmieliauskas sako, kad projektų valdyme egzistuoja natūrali kompetencijų hierarchija. Vienos kompetencijos reikalingos projekto lygmenyje – projektų vadovai turi įgyvendinti projektus laiku, gerai ir biudžeto ribose. Tačiau atsakymas į svarbų klausimą „kaip užtikrinti, kad vienų projektų klaidos nepasikartotų kituose projektuose?” akivaizdžiai yra virš projektų vadovų kompetencijų ribų. Didesnėse organizacijose dažniausiai tai yra specifinių padalinių PMO (angl. Project Management Office) prerogatyva.

 

„Sprendžiant dar sudėtingsnius klausimus: „kaip optimaliai paskirstyti išteklius visiems organizacijos vykdomiems projektams?”, „kaip atsirinkti naudingiausius projektus?” reikalingos strateginio lygmens – projektų portfelio valdymo – kompetencijos. Šiuolaikiniai mega projektai kelia dar aukštesnio lygmens – projektų valdysenos (angl. project governance) – kompetencijų poreikio klausimus. Visai nesvarbu, ar įmonės veikla susijusi su mažais, ar dideliais projektais. Svarbiausia, kad veiklos plėtros poreikius lydėtų atitinkama būtinų kompetencijų plėtra. Kitaip organizacijų ir jų vadovų laukia antikinio herojaus Sizifo, pasmerkto liūdnai stebėti, kaip didžiulėmis pastangomis į kalno viršūnę beveik užkeltas akmuo kaskart nurieda žemyn, likimas”, – sako dr. A. Chmieliauskas.

 

Turi technines žinias, trūksta vadybinių

 

Simonas Barsteiga, organizacijos „CSD INŽINIERIAI“ vadovas sako, kad inžinieriaus išsilavinimas jam suteikė visas reikalingas technines žinias kuruojamai sričiai išmanyti, tačiau siekiant veikti maksimaliai sėkmingai, jam ir jo organizacijai trūko žinių projektų valdymo srityje. Jis pabrėžia, kad ypač statybų ir inžinerijos sektoriuose, kuriuose veikla grįsta projektų valdymu, itin trūksta šiuos gebėjimus ir kompetencijas turinčių ekspertų. Taip, anot pašnekovo yra todėl, kad daugelyje universitetų šios srities profesionalams suteikiami tik techniniai įgūdžiai.

 

 „Statybų ir inžinerijos sektoriuje reikia valdyti didelius ir kompleksinius projektus. Tą vieną projektą, kad ir koks sudėtingas jis būtų, komanda suvaldyti yra pajėgi. Tačiau kompanijai augant ženkliai daugėja projektų bei komandų skaičius, todėl turi didėti ir jos kompetencijos bei jos brandos lygis. Mes esame eksporto paslaugų kompanija, didžiąją dalį projektų vykdome  Šveicarijoje, Belgijoje, Pranzūzijoje, kur susiduriame su ypatingai sudėtingų projektų, terminų valdymu ir ypatingai aukštu kokybės valdymu. Tad pajutęs žinių trūkumą, jas gilinti pasirinkau ISM Executive School Inovacijų ir projektų valdymo modulyje. Manau, kad be projektų valdymo žinių šiais laikais apskritai neįmanoma suvokti jokios srities. Tai yra pagrindų pagrindas – todėl esu įsitikęs, kad studijos ISM Executive School buvo vienas geriausių mano pasirinkimų. Iš tiesų kiekviena kompanija turėtų imtis priemonių ugdyti savo organizacijos žmonių projektų valdymo kompetencijas. Tuomet bus įmanoma organizaciją toliau auginti ir valdyti didesnės apimties projektus“, – sako S. Barsteiga.

 

Į studijas siunčia ir kitus vadovus

 

Inovacijų ir projektų valdymo modulio alumnas sako, kad jis itin džiaugiasi studijomis ir vertina čia gautas žinias. Siekdamas užtikrinti pokytį, vadovas įgyvendina tikslą su projektų valdymo žiniomis supažindinti kuo daugiau kompanijos kolegų.

 

 „Iki studijų ISM Executive School mūsų organizacijoje buvo nemažai nesutvarkytų procesų.  Dar ir dabar egzistuoja tikrai daug erdvės tobulinimui, nes procesų tvarkymas yra ilga kelionė nuolat augančioje organizacijoje. Aš nesu procesų žmogus, tad po savo paties studijų tobulintis į Inovacijų ir projektų valdymo modulį nusiuntėme dar tris organizacijos departamentų vadovus, o 2023 metais kelti savo kompetencijas siųsime dar tris projektų vadovus. Kuo daugiau žmonių organizacijoje supras, ko trūksta įmonei, tuo greičiau jie padarys reikiamą proveržį“, – sako S. Barsteiga.

 

Po modulio organizacija gebės kompetencijas vystyti patys

 

Dr. A. Chmieliauskas sako, kad ISM Executive School Inovacijų ir projektų valdymo modulio tikslas – padėti organizacijoms susikurti tvarias kompetencijas ir suteikti visus įrankius, kad toliau reikalingus įgūdžius jos gebėtų vystyti pačios.  

 

„Organizacijos, kurių darbas grįstas projektine veikla, pačios supranta, kad šios srities gerinimas reiškia sėkmingesnį kompanijos veikimą ir aukštesnius rezultatus. Nes jeigu stringa projektai, vadinasi yra nepasiekiami organizacijos tikslai ir juos išreiškiantys plėtros rodikliai: rinkos dalis, našumas, pelnas. Inovacijų ir projektų valdymo modulis kompanijų atstovams leis sukurti tvarias kompetencijas, padėsiančias projektinę veiklą gerinti kompanijos viduje ir suteiks įgūdžius bei žinias, kaip toliau šias kompetencijas vystyti savarankiškai“, – sako dr. A. Chmieliauskas.

 

Inovacijų ir projektų valdymo modulis yra sudarytas remiantis organizacijos brandos lygmenimis, todėl čia reikalingų žinių ras kiekvienas lyderis ir ekspertas. Studijų pradžioje paskaitų dalyviai gilinasi į vieno projekto valdymo specifiką, vėliau susipažįsta su kelių projektų valdymo ypatumais, galiausiai gilinasi į projektų portfelio, kritinės grandinės ir PMO turinį. Vadovai Inovacijų ir projektų valdymo modulyje išgirs, kaip surasti organizacijai tinkamos strategijos, metodo ir kultūrą atitinkančio projektų valdymo būdą.  Pasirinkusiųjų modulį laukia tiriamasis darbas – konsultacinis projektas, skirtas organizacijų projektinės veiklos tobulinimui.

 

 „Studijų dalyviai baigę modulį sugebės tiksliai įvertinti bet kurios organizacijos turimus projektų valdymo gebėjimus ir išmoks tuos gebėjimus vystyti pagal organizacijos strateginius poreikius. Projektinės veiklos problemų turinti organizacija po modulio gebės jas savarankiškai išsispręsti“, – prideda dr. A. Chmieliauskas.

 

ISM Executive School vienija didžiausią besimokančių vadovų bendruomenę Lietuvoje.

 

Priėmimas į ISM Executive School modulį Inovacijų ir projektų valdymas jau vyksta. Studijų pradžia – rugsėjį. Daugiau informacijos ČIA.