Kovoje dėl talentų žaidimų kambariai nebeveikia: ką komunikuoja įmonės ir ko dairosi jaunimas?
2020-10-14

Sąvoka „darbdavio įvaizdis“ per pastaruosius keletą metų komunikacijos ir darbo rinkos kontekste įgavo didelę svarbą, kurios aktualumą išryškino smarkiai suaštrėjusi kova dėl talentų. Sėkmingas įvaizdis gali būti puikiu įrankiu siekiant šį mūšį laimėti. Tad kokios tendencijos vyksta darbdavio įvaizdžio formavime ir kokie organizacijos elementai patraukia jauno žmogaus dėmesį?

Darbdavio komunikacija ir elgesys turi sutapti

Komunikacijos ekspertų teigimu, darbdavio įvaizdis tapo bene atskira organizacijos komunikacijos strategijos dalimi, kurios pagrindinis tikslas – demonstruoti ilgalaikę, savitą organizacijos kultūrą, vertybes, įdomią, iššūkių kupiną veiklą. Kaip sako Raminta Rimkienė, komunikacijos agentūros „Fabula Hill+Knowlton Strategies“ direktorė ir partnerė, sėkmingo darbdavio įvaizdžio stiprybė yra ne tik šiuolaikiška darbo aplinka, tačiau ir kompanijos komunikuojamų vertybių laikymasis bei įgyvendinimas.

Ji pastebi, kad darbdaviai vis labiau ima atsižvelgti į vaikus auginančių, studijuojančių, smulkias negalias turinčių asmenų poreikius. Darbinė įtampa yra švelninama darbostogomis (angl. k. workation), komandinėmis išvykomis, bendromis pramogomis ir smulkesniais kolektyvo palepinimais.

„Esminis darbdavio įvaizdžiui keliamas reikalavimas – darbdavio komunikacija išorėje turi sutapti su organizacijos elgsena viduje bei su savo partneriais ir klientais. Jei deklaruojamas nuoširdus, žmones gerbiančio verslo elgesys, o išėjusių darbuotojų patirtis byloja priešingai, verslo rezultatai ir organizacijos gyvavimas bus trumpalaikis. Jei darbdavio prekės ženklas pozicionuojamas kaip draugiškas aplinkai arba artimas socialinio teisingumo siekiams, įmonės vidinė tvarka turi atspindėti tokias pat vertybes”, – komentuoja R. Rimkienė.

Ji taip pat pabrėžia, kad darbdaviams susiduriant su talentų trūkumu, jų pritraukimui tenka atskiras ir reikšmingas dėmesys. Žvelgiant per įtraukimo prizmę, prekės ženklai skuba atsirasti jaunimo pasirinkime kuo anksčiau, aktyviai dalyvaudami  universitetų bendruomenėse, įvairiose karjeros dienose ar siūlydami įvairias stažuotes.

Darbdavio ir darbuotojo vertybės turi sutapti

Paaštrėjusi kova dėl talentų įmones privertė peržiūrėti savo vizijas, misijas, vertybes, stiprinti įmonės kultūrą, efektyvinti vidinę komunikaciją. Tačiau, kaip sako Gintautė Klimašauskienė, „Adform“ Personalo verslo partnerių komandos vadovė, norint užtikrinti tvarų ir prasmingą bendravimą, itin svarbu, surasti tokį darbuotoją, kuris būtų ne tik gabus, tačiau ir atitiktų įmonės kultūrą bei vadovautųsi panašiomis vertybėmis.

„Ne vien tik darbuotojai turi atitikti įmonės vertybes, bet organizacijos ir pačios turi  puoselėti teisingą vertybių rinkinį, kuris būtų patrauklus ir jaunimui, ir profesionalams. Savo organizacijoje daug dėmesio skiriame neformalios, skaidrios ir betarpiškos komunikacijos organizacijos viduje išlaikymui, stengiamės užtikrinti darbuotojų augimą ir motyvaciją bei suteikti galimybes savarankiškai priimti sprendimus bei inicijuoti pokyčius ir inovacijas“, – sako G. Klimašauskienė.

Kalbėdama apie šiandien sutinkamus jaunus kandidatus ji įvardija kelis esminius juos vienijančius bruožus – dabartinis jaunimas yra ženkliai drąsesnis, nebijo išbandyti savęs keliose srityse, gyventi be stabilių pajamų. Pasak G. Klimašauskienės, ši karta labai ambicinga, turi nuolatinį poreikį tobulėti, įgyti naujų žinių, tačiau lengviau pasiduoda išorės veiksniams ir yra mažiau lojalūs.

„Samdydamas darbuotoją be patirties arba su minimalia patirtimi, darbdavys pirmiausia kreipia dėmesį į kandidato gebėjimą mokytis. Tai vienas pirmųjų jauno darbuotojo laukiančių iššūkių – įsidarbinus teks mokytis praktinių įgūdžių bei gebėti greitai įsisavinti naują informaciją. Greta šių savybių svarbus kandidato iniciatyvumas bei proaktyvus domėjimas disciplina, pačia įmone ar sritimi, gebėjimas dirbti savarankiškai“, – sako G. Klimašauskienė.

Jaunimui rūpi organizacijos grąža visuomenei

Gintarė Aldonytė, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Studijų direktorė pritaria minčiai, kad bendros vertybės vaidina vieną pagrindinių vaidmenų siekiant suformuoti sėkmingai veikiančią komandą. Pasak jos, sutampančios darbuotojo ir darbdavio vertybės sukuria sinergiją. Darbuotojai laimingesni, labiau įsitraukę, o atnešamais rezultatais labiau patenkintas ir darbdavys.

„Tikslo turėjimas ir prasmės darbe pajautimas skatina judėti pirmyn. Tad šiandien organizacijoms keliami tikslai yra ne tik užtikrinti geras, modernias darbo sąlygas, tačiau taip pat turėti savo vertybes, jas komunikuoti ir atrasti tokiais pačiais tikslais gyvenančius žmones. Šiandien jauni žmonės organizacijoje dirba ne todėl, kad turi, o todėl, kad nori. Konsultuodama studentus karjeros klausimais pastebėjau, kad jauni žmonės ieško ne tik skambaus vardo ir jų CV papuošiančio prekės ženklo, tačiau jiems vis labiau rūpi organizacijos požiūris į jiems svarbius dalykus, tvarumo politiką, socialinę veiklą ir grąžą visuomenei“, – sako G. Aldonytė.

Ji taip pat priduria, kad šiandien žmonės ieško vietos, kur galėtų realizuoti savo idėjas ir būti išklausyti, kur jų balsas turėtų vertę, o darbdaviai vis labiau ieško žmonių, pasižyminčių tokiomis kompetencijomis, kaip gebėjimas prisitaikyti dinamiškoje aplinkoje, analitinis mąstymas, aukštas emocinis intelektas, gebėjimas greitai mokytis, kūrybiškumas.