Docentė
Telefonas: +370 5 2123960
El. paštas: *protected email*
Docentė dr. Mariana Sueldo gimė Argentinoje, kur įgyjo ir dalį savo išsilavinimo. Argentinoje Kordobos Menų ir Muzikos lavinimo Aukštojo mokslo institute ji įgijo muzikos mokytojo ir choro vadovo diplomą-habilitacija. Vėliau Kordobos nacionaliniame universitete įgijo anglų kalbos filologijos bei viešojo vertimo (rašytinio ir sinchroninio bei nuoseklaus žodinio) bakalauro laipsnius.
1995 m. Mariana Sueldo persikėlė gyventi į Lietuvą. Mokėsi Vilniaus universiteto Komunikacijos fakultete, kur įgijo tarptautinės komunikacijos magistro laipsnį. Mariana apgynė savo daktaro disertaciją Vilniaus universiteto Ekonomikos ir verslo administravimo fakultete.
Nuo 2005 m. dėsto ISM vadybos ir ekonomikos universitete, veda mokymus verslo vadovams, konsultuoja verslo ir kitas organizacijas strateginės komunikacijos valdymo, vadovų komunikacinių kompetencių ir vidinės komunikacijos klausimais.
Nuo 2020 iki 2022 kelia kvalifikaciją ir vykdo mokslinius tyrimus pagal postdoktorantūros stažuotės projektą (projekto Nr.: 09.3.3-LMT-K-712).
Per savo karjerą Mariana yra išvertusi keletą mokslo leidinių ir knygą „Berisso lietuviai“ apie Argentinoje gyvenančius lietuvius. Ji nuolat kviečiama teikti vertimo paslaugas per oficialius šalies ir ES renginius, konferencijas ir t. t.
Mariana Sueldo aktyviai dalyvauja visuomeninėje veikloje, pvz. ES jaunimo projektuose socializacijos, pilietiškumo ugdymo, savanorystės ir lyderystės srityse. Ji koordinuoja ir veda jaunimui skirtus seminarus ir tarptautines vasaros stovyklas, ES finansuojamas mainų programas Lietuvoje ir kitose ES šalyse.
Dėstymo ir tyrimų sritys:
-Tarptautinė ir tarpkultūrinė komunikacija, strateginė organizacinė komunikacija, tarptautinis žmogiškųjų išteklių valdymas. -Misija grįstas komunikacijos valdymo tobulumas (mission-driven communicative excellence); vidinė komunikacija; suinteresuotųjų šalių (stakeholders) integruota komunikacija.
Programos kodas
MNG242
Kreditai
6
Mokymosi kalba
Aim of the course
This course introduces students to communication theories and the research methods associated with each. Of particular emphasis is the application of these theories to personal, professional, and mediated settings. At the end of the course, students should be able to use the terminology associated with communication theories and apply them to communication events. Students should demonstrate spoken and written communication competence, analyze communication phenomenon from different perspectives as well as apply knowledge of communication theories to “real world” issues.
Learning outcomes
Dėstytojai
MNG140
This course provides a balanced analysis of international communication challenges, strategies and practices crucial to modern business organizations which operate in an increasingly globalized environment. The course will familiarize students with the core principles of corporate communication, public relations, stakeholder approach to management and the set of competences and skills required from communication professionals and communication savvy leaders in order to solve internal and external business communication and client communication issues.
MNG173
Professional success and management of organizations, in any context, require agreement and collaboration with other people. While this is true for any type of transaction anywhere, it is even truer when the people who interact in order to reach an agreement are from different cultures. Because of a faster and more intense globalization, the ability of reaching agreements, effectively collaborate, and resolve conflicts within a multicultural context, is more and more needed today. Organizations of any industry and sector, today, are increasingly embracing diversity in all aspects and this requires cultural intelligence, sensitivity, communication and negotiations skills to reach synergy and mutually beneficial outcomes. Success in diverse and dynamic environments partly depends on how well each of us knows how to negotiate. These negotiations are very peculiar because they include more variables and may entail complex cross-cultural dynamics. International negotiations, indeed, require a different series of frameworks that have be to be mastered in order to succeed in the global arena. Negotiating internationally requires intercultural awareness, effective cross-cultural communication skills, and specific techniques. Some of the concepts covered in this course are: basic principles of international negotiations, negotiation styles, cultural differences, values and etiquettes, cross-cultural dynamics, conflict analysis and resolution.