B. Adomavičius. Kaip sumažinti sezoninio verslo riziką?
2020-08-03

Verslo sąvoka jau savaime simbolizuoja bemieges vadovų naktis, ištęstas darbo valandas ir nuolatinį galvojimą, kaip plėstis ar padidinti pardavimus. Kiekviena organizacija susiduria su unikaliais, tik jai būdingais iššūkiais, tačiau sezoninio verslo savininkai, nuspręsdami dirbti šioje nišoje, gauna dar vieną „dovaną“ – pajamas sugeneruoti visiems metams jiems reikia vos per kelis mėnesius. Kaip tai padaryti vieno atsakymo nėra, tačiau strategijos turėjimas tikrai gali padėti.

Sezoninį verslą lydi rizika ir neužtikrintumas

Visi sezoniniai verslai susiduria su netolygaus srauto problema, tad šioje nišoje vyksta nuolatinės atsakymo, kaip jį išlyginti paieškos. Juk iš sugeneruotų pajamų reikės gyventi visus metus. Sezoniškumą visuomet lydi ir jo trukmės rizikos problema, mat 3 mėnesių vasaros sezonas visuomet patrumpinamas jį lydinčių liūčių.

Tai reiškia, kad sezoninių verslų savininkams išskirtinai sunku suplanuoti savo pinigų srautus. Savo strategiją reikia kurti atsižvelgiant į laiką, orus, galimus pinigų srautus, prognozuoti, kada paslaugas siūlyti aukščiausia, o kada žemiausia kaina. Tam reikia itin gerų ir sudėtingų analitinių sprendimų, nes šį verslą veikia neužtikrintumas ir žmonių įpročiai.

Darbuotojai ateina ir išeina

Sezoninį verslą specifiniu daro ir personalo formavimas, mat jis veikia laikinų darbuotojų pagrindu. Įsivaizduokime, kad net ir mažam versliukui, nedideliam pajūrio restoranėliui reikia surasti žmones, užtikrinti, kad būtų pakankamai pamainų ir juos apmokyti. Šie darbuotojai žino, kad pozicija laikina, tad iškyla problema, kaip užtikrinti, kad kelias savaites ar kelis mėnesius dirbti ketinantis žmogus stengsis savo pareigas atlikti gerai ir kokybiškai? Tai didelis iššūkis, kurį neretam sezoninio verslo atstovui įveikti yra itin sunku.

Dauguma sezoninių verslų samdo jaunus žmones, tačiau verta atkreipti dėmesį, kad solidžiuose restoranuose aptarnavimo pozicijose dirba vyresni, solidūs, patirties turintys darbuotojai. Tokie, kurie užtikrina ir pagerina paslaugų kokybę. 

Verslas turi ieškoti, kaip sezoną išplėsti

Sezoninių verslų savininkai turi gyventi su oportunistiška vizija, nes šioje srityje rizika išliks visuomet. Tad reikia ieškoti būdų, kuriais pavyktų išspausti kiekvieną galimą centą.

Vienas iš patarimų tokių verslų savininkams – užsiimti kontrsezonine veikla. Slidinėjimo kurortai gali būti laikomi puikiu pavyzdžiu. Baigę savo sezoną jie žmones kviečia atvykti pasivažinėti dviračiais ar pasivaikščioti. Tik prieš imantis tokios veiklos būtina paskaičiuoti, ar ji tikrai generuos pajamas. Nes pasitaiko ir tokių atvejų, kuomet jos atneša daugiau nuostolių nei pelno.

Tokių verslų savininkai turi būti kūrybingi ir ieškoti būdų, kaip sezoną išplėsti. Puikiausiu pavyzdžiu gali būti Druskininkų miestas, kuris sugebėjo sukurti priežastį į jį atvykti ištisus metus ir bet kokiu oru. Ten veiklos gali rasti kiekvienas – nuo vandens parko, SPA centrų iki puikiai išvystytos infrastruktūros ir gražios gamtos.

Visus metus sezoniniu verslu siekiantys užsiimti verslininkai taip pat turėtų pagalvoti apie savo verslo išplėtimą kitoje geografijoje. Kuomet Lietuvoje saulė kaitinti nustoja, sezoną galima pratęsti kitoje šalyje.

Apibendrindamas norėčiau pasakyti, kad magiško sprendimo, padėsiančio pradanginti sezoniškumą tikrai nėra. Tačiau kiekvienam verslui gali būti naudinga gerai sudėliota strategija. Sezoniniams verslams ji gali padėti rasti atsakymą, kaip sezoniškumą sumažinti, kaip išlyginti žmonių srautus, atrasti savo silpnąsias vietas ir jas sustiprinti.

Benas Adomavičius, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadovų magistrantūros Strateginio valdymo modulio vadovas

„Sezoninių verslų savininkai turi gyventi su oportunistiška vizija, nes šioje srityje rizika išliks visuomet.“

Benas Adomavičius, ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Vadovų magistrantūros Strateginio valdymo modulio vadovas